Kim jest ciocia Bim Bom?

muffinki na talerzu podane przez kochającą osobę
Photo by NordWood Themes on Unsplash

Bim Bom, to ciocia-nieciocia, sąsiadka raczej, koleżanka mamy. Była jedną z dwóch obcych dorosłych, które odcisnęły trwały ślad. Z czasów, kiedy do koleżanki-sąsiadki przychodziło się bez zapowiedzi,. Przychodziło się i czuło się jak we własnym domu. Na stół wjeżdżało co tam było akurat w domu, a to ciasto z niedzieli, a to jajecznica. Koniecznie herbatka, chociaż zdarzały się mocniejsze trunki. Mama z ciocią gadały, a ja przysłuchiwałam się bacznie rozmowie dorosłych. Uczestniczyłam ze swoją małą szklaneczką kompotu. Ciocia Bim Bom była wyjątkową osobą – zawsze w kieszeni miała coś dla dziecka – czyli mnie. I nie były to tylko słodycze, ale także plony z działki, albo coś, co wiedziała, że mnie ucieszy. Miała taki magiczny dom, inny niż mój, długo się dziwiłam jak to możliwe? Na jej choince bywały prawdziwe świeczki – jak w skansenie (nigdy nie widziałam ich w akcji, ale już sam fakt takiego urządzenia powodował, że język ze zdziwienia wyłaził na brodę). Zawsze znalazła jakieś unikatowe smakołyki, którymi podejmowała gościa-niegościa. Moje dzieci też trochę zahaczyły o tę postać (to one nazwały ją ciocią Bim Bom, z racji tego, że miała na ścianie zegar z kurantem) . Odeszła nagle i niepostrzeżenie. Kiedy patrzę na mój okazały winobluszcz  przypominam sobie te kilka patyczków ukorzenionych, które mi  przyniosła z poleceniem natychmiastowego posadzenia. Nigdy się ze mnie nie śmiała, nie traktowała jak powietrze, inni dorośli tak robili. Dla nich było ważne, czy mówimy im dzień dobry, jak nie to zaraz lecieli z jęzorem do matki.  Jak trzeba było pożyczyć soli – do cioci Bim Bom leciało się jak na skrzydłach, zawsze było coś w gratisie.
Druga to też sąsiadka, ale za to jaka. Kiedy wykładam ciasto na paterę udającą kryształ – myślę o niej. Pamiętała o moich urodzinach, imieninach, egzaminach i innych ważnych datach. W wigilię była pierwszym gościem. Nie ważne, że to powinien być mężczyzna, kto o tym wtedy myślał? Przychodziła z samego rana, chociaż miała pełne ręce roboty – żeby dziecku, małej Ewuni złożyć życzenia imieninowe, z załącznikiem oczywiście. Wtedy wolałam czekoladki, a nie taki dorosły prezent – ale dzisiaj? Uśmiecham się do tej patery na nóżkach.
Trochę mnie przechowywała, jak nie chciałam iść do przedszkola i nie miałam z kim zostać w domu, podsuwała same najlepsze kąski, już to pierogi, już to pyszne drożdżowe bułeczki (kto dzisiaj takie robi?), do historii przeszła zupa grzybowa, której zjadłam u niej cały garnek, a potem bałam się,że pęknę. Serio.
Każdy powinien mieć takiego kogoś, kto nie jest rodzicem, a potrafi tyle dać jako dobry dorosły, nie mówiąc o sytuacjach, gdy rodzice szwankują i taki dorosły to jedyny ratunek dla dziecka.

Z nieco innej dziś perspektywy błąka się po głowie pytanie: czy jesteś takim dorosłym? Czy obce dzieci cię lubią? Czy fajnie z tobą być? Czy umiesz traktować poważnie małych ludzi? Czy masz z tego radość? Czy inni ludzie dostali od ciebie to coś, co sprawia, że pamiętają?

10 komentarzy:

  1. My również mamy taką sąsiadkę. Jest prawdziwym skarbem. Zwłaszcza, że nie mamy nikogo bliskiego w mieście.

    OdpowiedzUsuń
  2. OJ moja córeczka ma kilka takich cioć. I one są częstrzymi gośćmi u nas w domu niż te prawdziwe ciocie

    OdpowiedzUsuń
  3. Jako mała dziewczynka też miałam taką sąsiadkę, o której nawet mówiłam "ruga mama". Teraz coraz trudniej o tego typu relacje - każdy zamka się we własnym, hermetycznym świecie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ruga mama - fajnie, otaką dziś trudno, właśnie z tego powodu o którym piszesz. wszyscy się zamykamy, izolujemy, nawet we własnej rodzinie, co tu mówić o obcych.

      Usuń
  4. Miałam taką ciotkę, przyszywaną. I było to o czym piszesz, goszczenie, prezenty, pamięć. Żałuję, że nie potrafię odczuć w sobie tych emocji, o których piszesz, niektórzy tak mają, że nie czują. Tak, to było prawdziwe, hojne, miłe i z dobrego serca. To był dobry człowiek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektórzy tak mają, że czują inaczej, ale to nie znaczy, że nie zuważają. Dziękuję Ci za ten komentarz.

      Usuń
  5. Takiego szczescia w postaci sasiadki nei mialam a ja sama jakos nie gadam z dziecmi obok bo po prsotu tak zadko je widze albo rodzice nawet nei chca z Toba gadac ze nei ma sensu sie wysilac i patrzec na miny doroslych ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wkroczyliśmy niepostrzeżenie w inny wymiar. Taki z ekranikiem przed oczami i drzwiami zamkniętymi na klucz. Dzieci nie latają z kluczem na szyi, nie mają kolegów z podwórka. Sąsiadka to stwór z innej bajki. Dzieci się wozi do kolegów i koleżanek autem - po uprzednim omówieniu sprawy z rodzicami kolegi. Słabe to.

      Usuń
  6. Maks nie ma jeszcze dwóch lat i odkrył już sąsiadkę. Kobieta ma 80 i lat aż się rwie by gościć malucha. Super szaleństwo.

    OdpowiedzUsuń